آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

مفاهیم و معیارهای مناسب سازی در ساختمانهای دولتی و عمومی

مفاهیم و معیارهای مناسب سازی در ساختمانهای دولتی و عمومی

سطح شیبدار

  • حداکثر شیب رمپ 8درصد با عرض 120 سانتیمتر
  • پیش بینی پاگرد در سطوح شیبدار بالاتر از 10متر
  • تعبیه حداقل عرض 150 سانتی متری در سطح شیبدار دارای پیچ
  • نصب میله دستگرد در دو طرف سطوح شیب دار با ارتفاع 80 سانتی متر ، قطر 5/3 سانتی متر و حداقل فاصله میله و دیوار 4 سانتی متر
  • مسقف و غیر لغزنده بودن سطح شیب دار

آسانسور

  • حداقل ابعاد فضای آسانسور 140*110 سانتی متر
  • پیش بینی دگمه های کنترل کننده آسانسور با حداقل برجستگی 5/1 سانتی متر و قطر 2 سانتی متری حداکثر با ارتفاع 130 سانتی متر از کف آسانسور
  • عدم وجود اختلاف سطح بین کف راهرو با کف آسانسور

ورودی ها و راهرو ها

  • حداقل عرض 160 سانتی متری در ورودی ها
  • حداکثر آستانه درها 2 سانتی متر
  • حداقل عرض راهرو در ساختمانها 140 سانتی متر
  • غیر لغزنده بو دن کف راهرو ها ، سالن ها و ...

سرویس های بهداشتی

  • حداقل اندازه فضای سرویس های بهداشتی 150*170 سانتی متر در سرویس های بهداشتی
  • باز شدن درب سرویس های بهداشتی به سمت بیرون
  • پیش بینی ارتفاع 45 سانتی متری در کاسه توالت از کف
  • نصب دستگیره های کمکی در طرفین کاسه توالت
  • نصب شیرهای آب اهرمی
  • نصب دستشویی مناسب برای معلولان ویلچری با در نظر گرفتن حداقل عمق 45 سانتی متر بدون مانع زیر دستشویی
  • حداکثر ارتفاع 80 سانتی متر از کف جهت آویز حوله و جای صابونی
  • نصب علامت مخصوص جهت سرویس بهداشتی معلولین

مواردی که بستگی به نوع کاربری ساختمان قابل بررسی است

  • تعبیه حداقل 2 جایگاه جهت حضور معلولین در سالن اجتماعات و جلسات
  • پیش بینی حداکثر ارتفاع 105 سانتی متری در پیشخوان بانک ها ، باجه های پست ، فروشگاهها و باجه های فروش بلیط
  • پیش بینی ارتفاع حداکثر 85 سانتی متری جهت آبخوری در پارک ها و اماکن عمومی
  • نصب وسایل بازی جهت استفاده معلولین
  • وجود تلفن عمومی مناسب جهت استفاده معلولین ویلچری در سالن فرودگاه ، راه آهن ، بیمارستانها و ....

شرایط مطلوب مناسب سازی در وسائط نقلیه ( هواپیما ، قطار، اتوبوس ، تاکسی و ....)

v     تعبیه سطوح شیبدار جهت سوار شدن معلولین ویلچری در واگن های مسافربری در ایستگاه راه آهن

v     هم کف بودن سطح ورودی ارتفاع سکو ایستگاه اتوبوس با کف اتوبوس و یا تعبیه سطح شیبدار مناسب جهت سوار شدن معلولین ویلچر سوار به اتوبوس

v     پیش بینی فضای مناسب در داخل اتوبوس جهت جابجایی ویلچر معلولین

v     وجود وسایل حمل و نقل مناسب جهت ایاب و ذهاب معلولین ویلچری در ناوگان حمل ونقل شهری

 ( تاکسی های مجهز)

v     سایر موارد

شرایط مطلوب مناسب سازی در فضاهای شهری( میادین معابر خیابانها)

v                 عرض حداقل 120 سانتی متری در پیاده رو ها

v                 نصب موزائیک های سکه ای و برجسته در پیاده رو ها جهت عبور نابینایان به عرض حداقل 80 سانتی متر

v                 عدم وجود اختلاف سطح بین پل ارتباطی پیاده رو و سواره رو

v                 عدم وجود مانع در پیاده رو

v                 عدم وجود مانع و پوشش مناسب کف پیاده رو ها از مصالح سخت و غیر لغزنده

v                 پیش بینی پل ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو حداقل در هر 50 متر

v                 خط کشی قابل تشخیص جهت تردد معلولین خصوصا" نابینایان در محل عبور عابر پیاده

v                 عدم وجود جزیره های وسط خیابان در محل خط کشی عابر پیاده

v                 ارتباع حداقل 210 سانتی متر جهت پیش آمدگی ها مانند ( تابلو، علائم و سایه بان مغازه ها )

v                 غیر لغزنده بودن سطوح پل ارتباطی

v                 اختصاص بخشی از فضای پارکینگهای عمومی برای معلولین جسمی حرکتی

v                 نصب تلفن های عمومی و صندوق پست با حداکثر 100 سانتی متر ارتفاع

v                 سایر موارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد