X
تبلیغات
رایتل

آرمان تحقق شهر بدون مانع

راه‌های درمان افسردگی در معلولان

فرد- سرور حق پویان:
افسردگی‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ غم‌، دلسردی‌، یا ناامیدی‌ به‌مدت‌ حداقل‌ 2 هفته‌ در اغلب‌ روزها و اغلب‌ ساعات‌ روز.

 افسردگی هنگامی رخ می‌دهد که همه نشانه‌ها با هم ظاهر شده و باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه افراد می‌شود. سالانه بیش از میلیون‌‌ها نفر در سراسر جهان دچار افسردگی می‌شوند. معلولان بخشی از این افراد هستند.

باید توجه داشت همه معلولان افسرده نمی‌شوند و افرادی که افسرده می‌شوند ممکن است بر اثر معلولیت افسرده نشده باشند. به هر حال معلولان با چالش و استرس‌های منحصر به فردی روبه‌رو می‌شوند که آنها را در خطر افسردگی قرار می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که علائم افسردگی ممکن است ۲ تا ۱۰ بار بیشتر در معلولان و افراد دارای بیماری‌های مزمن وجود داشته باشد. اما خبر مسرت‌بخش این است که درمان‌های مؤثری برای افسردگی وجود دارد.

علائم افسردگی

احساس ناراحتی‌، اضطراب، ناامیدی، پوچی و فقدان علاقه در فعالیت‌هایی‌ که قبلا لذت‌بخش و مورد توجه بوده‌اند، مشکلات مربوط به خواب، احساس بیقراری، افزایش زودرنجی و ناامیدی، ‌مشکلات مربوط به حافظه، تمرکز و تصمیم‌گیری، احساس گناه مفرط، بی‌ارزش بودن و درماندگی، کم شدن علاقه به تعامل با دیگران، گریه کردن بیش از حد معمول‌ و افکار مربوط به‌خودکشی‌ یا اقدام به آنها.

درمان افسردگی

راه‌های درمان مفید و مناسب بسیاری وجود دارد. اکثر افراد افسرده می‌‌توانند با درمان مناسب طی چند هفته به‌خوبی بهبود یابند. مشاوره یا تجویز دارو یا ترکیبی‌ از هر دو درمان، راهی رایج، معمول و در عین حال مؤثری است.

در صورتی‌ که فکر می‌کنید شما یا اطرافیانتان ممکن است دچار افسردگی شده باشید، حتما از نیروهای مؤثر و متخصص همانند مشاوران کمک بگیرید.

هر فردی در زندگی خود دورانی دارد که ترجیح می‌‌دهد خانه نشین باشد تا اینکه با جهان بیرون‌ روبه‌رو شود. یافتن برخی‌ تدابیر می‌‌تواند مؤثر باشد. کارهای تایید شده و درستی‌ وجود دارد که می‌‌توانید برای رهایی از احساس تنهایی‌، دلسردی و افسردگی انجام دهید.
نکات زیر، مواردی است که نه تنها به شما در روزهای ابری کمک می‌کند تا احساس خوبی‌ داشته باشید بلکه از خطر افزایش افسردگی جلوگیری می‌کند.

با دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود در مورد احساسات‌تان صحبت کنید: احساس غمگینی یا ناامیدی چیزی نیست که از آن خجالت بکشید و در مواردی آگاهی‌ افراد از احساس ناخشنودی می‌‌تواند به بهبودی شما کمک کند. اگر نمی‌توانید برای دیدار دوستان و آشنایان خود از خانه خارج شوید نامه‌ای بنویسید یا با تلفن با آنها صحبت کنید.

با معلولان تماس داشته باشید: افراد غیرمعلول به‌رغم تلاش خود همیشه قادر به درک معضلات و نحوه زندگی‌ معلولان نیستند. اگر احساس تنهایی‌ می‌کنید یا احساس می‌کنید به شما توجه نمی‌شود صحبت‌کردن با افرادی که معلولیت مشابهی دارند می‌تواند مؤثر واقع شود و همه چیز را تغییر دهد.

پرستار و پزشک خانوادگی می‌تواند اطلاعاتی درباره گروه‌های حمایتی محلی یا اسامی دیگر افرادی که دارای تجارب مشابهی هستند ارائه دهد. استفاده از اینترنت و سایت‌های مربوط به معلولان گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرند چرا که معمولا حاوی مطالبی الهام‌بخش و مفید هستند.

حامی خود و دیگران شوید: در صورتی‌ که فکر می‌کنید عوامل محیطی‌ و اجتماعی در احساس دلسردی، غمگینی، عصبانیت یا ایجاد احساس ناخشنودی شما تاثیر دارند برای انجام تغییرات مثبت و ایجاد علائم بهبودی، بایستی آنها را شناسایی کنید. در فعالیت‌های انجمن‌های مربوط به معلولان شرکت کنید. با مدیران فروشگاه‌ها که فاصله کافی برای عبور ویلچر در بین قفسه‌ها در نظر نمی‌گیرند، صحبت کنید. با نمایندگان مجلس و شوراها در خصوص مشکلات خدماتی و درمانی و بیمه که اغلب افراد معلول با آن روبه‌رو می‌شوند، مکاتبه کنید.

داوطلب شوید: داوطلب شدن می‌‌تواند راهی‌ مفید و فوق‌العاده برای گذراندن وقت‌تان باشد و می‌تواند شما را به خارج از خانه ببرد و موقعیت تعامل و ارتباط با دیگران را فراهم کند. درصورتی‌ که نمی‌‌توانید از خانه خارج شوید از تماس‌های تلفنی استفاده کنید، نامه‌ای بنویسید یا فعالیت داوطلبانه دیگری در منزل انجام دهید.

ورزش کنید: فعالیت‌های جسمانی می‌‌تواند یکی‌ از مؤثر‌ترین راه‌ها برای مبارزه با افسردگی باشد. حتی درصورتی‌ که دارای محدودیت قابل توجه فیزیکی‌ هستید، افزایش فعالیت‌های بدنی، حتی به میزان کم، به بهبودی روحیه شما کمک خواهد کرد.

 مدیریت استرس: اگرچه استرس همیشه باعث افسردگی نمی‌شود ولی می‌تواند نشانه‌های افسردگی را شدیدتر کند. یافتن روش‌های مدیریت استرس می‌‌تواند پاسخگو باشد.

استراحت کردن، عبادت کردن، نماز خواندن، تماشای فیلم‌های کمدی، انجام کارهای دستی‌، مطالعه مجله یا هر فعالیت دیگری که باعث شود احساس کنید کمتر استرس دارید، می‌تواند آسیب پذیری شما را از افسردگی کمتر کند.