آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

افزایش بی سابقه خشونت در میان نوجوانان ایرانی

آسیب‌ها- همشهری آنلاین:
یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری، نسبت به افزایش بی سابقه سطح خشونت در جامعه به خصوص در میان نوجوانان هشدار داد.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، پایین بودن سطح شادی در جامعه را از عوامل بروز رفتارهای خشونت آمیز در جامعه عنوان کرد و افزود : در شرایط حاضر این رفتارها در میان نسل نوجوان و جوان بسیار نمایان است.

این اظهارات در حالی از سوی ابهری عنوان می شود که مسئولان کانون اصلاح و تربیت از روند رو به رشد جرایم خشونت آمیز در میان کودکان و نوجوانان خبر داده اند.

به اعتقاد اغلب کارشناسان، در صورت ادامه روند رو به رشد جرائم خشونت آمیز در میان نوجوانان، طی سالهای نه چندان دور شاهد جرائم سنگینتر از سوی این قشر خواهیم بود.
یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در ادامه گفتگو با مهر همچنین گسترش بازیهای رایانه ای را در بروز خشونت تاثیرگذار دانست و گفت: بررسیها نشان می دهد بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز در میان نوجوانانی که علاقه بسیاری به بازیهای رایانه ای دارند، بروز می کند.

ابهری در ادامه به عوامل بروز رفتارهای خشونت آمیز اشاره کرد و گفت : حضور والدین در خانه و کانون خانواده یکی از بسترهای تربیتی و تحقق رشد فردی و اجتماعی فرزندان است که بررسیها نشان می دهد اکثریت نوجوانان بزهکار که به دلیل رفتارهای خشونت آمیز مرتکب تخلف شده اند از وجود کانون خانواده محروم هستند.

این آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه نوجوانان تک سرپرست چهار برابر بیشتر از همسالان خود در معرض آسیبهای اجتماعی و رفتاری هستند گفت: در صورت وجود نامادری و ناپدری و ناسازگاری بین این گونه خانواده ها که در اکثریت آنان مشهود است، فرزندان را در معرض آسیبهای اجتماعی قرار می دهد.

به گفته ابهری، افسردگی، افت تحصیلی ، پرخاشگری ، فرار از مدرسه و خانه، بزهکاری ناشی از محرومیت های مالی و فقر و گرایش به مواد مخدر و عضویت در گروه های بزهکار ، اصلی ترین آسیبهای موجود بر سر راه فرزندان تک سرپرست است.

این آسیب شناس، در پایان بر پوشش حمایت و تربیتی و شناخت نقاط ضعف رفتاری و روانی نوجوانان تک سرپرست تاکید کرد.

تحقیقات در آسیب‌های اجتماعی ضعف‌های عمده دارند

پژوهش- گروه اجتماعی- زهرا رفیعی:
ضعف تحقیقات در آسیب‌های اجتماعی زمانی خود را بیشتر  نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی نگاهی فراتحلیلی به مجموعه آنها بیندازیم.

در نشست علمی تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی به گزارشی از پژوهش فراتحلیلی در زمینه موضوعات وندالیسم، دختران فراری، تکدی گری و زنان سرپرست خانوار پرداخته شد.

عقیل دغاقله در مورد این پژوهش گفت: در این پژوهش علاوه بر مرور سیستماتیک، بر مبنای داده‌های آماری مستند و مصاحبه با صاحب‌نظران و کارشناسان موضوع تحلیلی از روند مسائل مورد بررسی طی 10 سال ( از سال 77 تا 86) ارائه شده است.

وی ابتدا به مروری بر یافته‌های پژوهش وندالیسم پرداخت و افزود: وندالیسم رفتاری معطوف به تخریب و خرابکاری اموال، تاسیسات و متعلقات عمومی است. در این زمینه آمار دقیق و با تحقیق مشخصی ارائه نشده است.

دغاقله در مورد ایرادات تحقیقات این حوزه گفت: ایرادات روشی و انتخاب روش‌های نامتناسب با موضوع، مشکلات مربوط به نمونه‌گیری و شیوه انتخاب نمونه، حجم اندک نمونه امکان تعمیم این یافته‌ها، نظرسنجی از خود پاسخگو و همچنین بررسی متغیرها در سطح فرد و نه کلان از جمله مشکلات این تحقیق‌ها در 10 سال مذکور است.

در این تحقیق علاوه بر توجه به ایرادات نحوه پژوهش به نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادها در زمینه این آسیب اجتماعی و مسائل پیش روی تحقیقات آتی نیز پرداخته شده‌است.

در ادامه وی به یافته‌های پژوهش دختران فراری در 10 سال مذکور پرداخت و افزود: در مجموع در این پژوهش، 23 تحقیق انجام شده و مرتبط با موضوع، مورد بررسی قرار گرفتند که از سال 76 تا سال 82 تعداد پژوهش‌های انجام شده در زمینه دختران فراری افزایش یافته است. در سال 82، 30 درصد پژوهش‌ها در این زمینه انجام شده‌است.

عمده پژوهش‌ها با رویکرد شناخت عوامل مؤثر بر فرار انجام شده‌اند و حدود 70 درصد پژوهش‌ها، سعی داشتند تا عوامل مؤثر را شناسایی کنند. بخش قابل توجهی از این مطالعات نیز با هدف شناخت ویژگی‌های شخصیتی یا ویژگی‌های خانواده هستند.

تنها 2 پژوهش (معادل 7/8 درصد) به‌دنبال این بوده‌اند که راهکار و پیشنهادهایی درخصوص این مسئله ارائه دهند. 3/78 درصد این تحقیقات پایان‌نامه و 7/21 درصد پژوهش‌هایی بودند که توسط سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار موضوع، اجرا شده‌اند. 3/58 درصد پژوهش‌ها بیشتر رویکرد جامعه‌شناختی و 7/41 درصد بیشتر رویکرد روان‌شناختی را مورد استفاده قرار داده‌اند.

این استاد دانشگاه  در نقد این تحقیقات گفت: دانشجویی و آماتور بودن، غیر‌کاربردی بودن پژوهش‌ها، توصیفی بودنشان، نمونه محدود پژوهش‌ها، که تنها از یک مرکز گرفته شده‌است ایراد جدی دیگری است که به این تحقیق وارد است.

موقعیت زمانی و مکانی تکمیل پرسشنامه که همراه با استرس و فشار روحی روانی زیادی است و تکمیل پرسشنامه به‌صورت خود تکمیلی و بدون نظارت کافی از دیگر اشکالات این پژوهش‌هاست.

سرمایه‌های اجتماعی آرام‌آرام فراموش می‌شوند

آسیب‌ها- تضعیف هنجارهای اخلاقی و اعتماد اجتماعی، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور است.

 نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که 6/80‌درصد از مردم پول و‌ پارتی را برای احقاق حق خودشان ضروری می‌دانند و تنها 3/8‌درصد مردم به اجرای مساوی قانون اعتقاد داشته‌اند. از این نظر می‌توان چنین برداشت کرد که شاخص‌هایی چون امید به آینده‌، قابل اعتماد بودن و یا منصف بودن افراد جامعه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

رواج و رسمیت یافتن دروغ در مناسبات فردی و اجتماعی، سوءظن، فردگرایی، تضعیف بنیان‌های اجتماع‌، تظاهر و ریا،  قانون گریزی‌، رابطه گرایی‌، عوام زدگی و عوام فریبی، تملق و گزافه گویی، نشانه‌هایی از بحران اخلاقی و نبود اعتماد در جامعه است.

اینها جملاتی است که رئیس هیات امنای مؤسسه «رحمان» با استناد به نتایج یک پژوهش رسمی بر زبان ‌راند. او  که مهم‌ترین دغدغه و نگرانی‌هایش افزایش‌شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی در کشور است، معتقد است اختلالات روانی و افسردگی در جامعه ایرانی دومین رتبه بیماری‌ها را از نظر تحمیل هزینه‌های بهداشتی،  روانی و اجتماعی و اقتصادی‌ دارد.

همچنین پرخاشگری رو به افزایش است به‌طوری که 50درصد جرائم به‌علت خشونت رخ‌ می‌دهد. میزان خودکشی در برخی استان‌ها از جمله گلستان‌، کهکیلویه و
 بویر‌ احمد و به‌ویژه استان ایلام تا 37 مورد در هر صد هزار نفر جمعیت کشور را شامل می‌شود‌. این در حالی است که بالاترین شاخص خودکشی در جهان در کشورهای آمریکای لاتین مشاهده شده که 25 مورد در هر یکصدهزار نفر است.مجموعه این شرایط، گروهی از مدیران و دانشگاهیان کشور را از سال‌1385بر آن داشت تا تلاش‌هایی را برای پیشگیری، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در ایران آغاز کنند.

تلاش‌هایی که درنهایت به شکل‌گیری یک سازمان مردم‌نهاد با عنوان «رحمان» منجر شد.

اما چرا کار و تلاش در حوزه آسیب‌های اجتماعی‌؟

به هر حال هر جامعه‌ای متناسب با مسائل و تنگناهای دوران‌گذار خویش با‌گونه‌های مختلفی از آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است اما جامعه ما به‌دلیل بافت جوان و شتاب و در هم تنیدگی تغییرات گوناگون اجتماعی‌، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با صورت‌های خاص و گستره‌ای از مشکلات و مسائل اجتماعی مواجه است. از سویی آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی می‌تواند که به تضعیف بنیان خانواده، فرار مغزها، گسترش فرهنگ ریا، چاپلوسی و دروغ، فساد و ناکارآمدی و... منجر شود و تهدیدهایی جدی را در جامعه برجسته سازد.

از سوی دیگر مسائل حادی چون فقر، اعتیاد، بیکاری، فحشا، سرقت، خشونت، جرم و جنایت، طلاق و حاشیه نشینی و تراکم انحرافات اجتماعی، سلامت جامعه را تهدید می‌کند. این آسیب‌ها موجب از بین رفتن فرصت‌های پیشرفت و ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوان فردی و اجتماعی در جامعه می‌شود.بررسی عوامل فرهنگی و زمینه‌های موجد این قبیل تهدید‌ها و بحران‌ها نشان‌می‌دهد که نهادهای اجتماعی رسمی و غیررسمی می‌توانند در کار تغییر و بهبود شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی و یا بالعکس تخریب آنها‌، بیشترین تاثیر را داشته باشند.

در عین حال نهادها و سازمان‌های غیردولتی‌، به‌ویژه اگر با نگاه علمی و آینده نگر در سطح ملی به بررسی ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی بپردازند می‌توانند در واکاوی‌، پیشگیری و کاهش آنها نقشی مؤثر و پردامنه داشته باشند.

وقتی سرمایه اجتماعی فراموش می‌شود

در ایران از تاسیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال1377 تاکنون پژوهش‌ها و کوشش‌های مختلف علمی به‌طور گسترده انجام گرفته است. در سال‌های اخیر نیز انجمن‌های مختلف علمی و مؤسسات مردم نهاد و مدنی برای حمایت از آسیب دیدگان حوادث، بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به‌وجود آمده‌اند اما همچنان برای هر گونه کار خیر در مقیاس‌های کوچک و بزرگ البته با نگاهی علمی و انسان‌دوستانه و توانایی بخش احساس نیاز می‌شود. در برنامه‌های توسعه پس از انقلاب، آسیب‌های اجتماعی از زوایای مختلف مطرح شده است.

نقطه عطف این توجه در برنامه سوم توسعه است که اشاره به فقر و بیکاری، تورم، اعتیاد، خودکشی، طلاق، جرائم و اختلالات روانی و نیز ضرورت تصویب قانون نظام جامع تامین اجتماعی را مورد تاکید قرار داده است. در برنامه چهارم نیز بر لزوم توجه به سرمایه اجتماعی با توجه به نقشی که در کاهش آسیب‌ها دارد تاکید شده و دولت‌ها موظف شده‌اند طی ارزیابی‌ها و مطالعات دقیق، هر دو سال یک بار‌، وضعیت سرمایه اجتماعی کشور را گزارش کنند. اما هنوز گزارشی رسمی در این زمینه منتشر نشده است.
رئیس هیأت امنای مؤسسه رحمان  به 4کمیسیون تخصصی مؤسسه با عنوان‌های سلامت روان و اعتیاد، فقر و حاشیه نشینی، اوقات فراغت و بیکاری و کارآفرینی اشاره می‌کند که 18طرح بزرگ را در دست مطالعه و اجرا دارد.

بررسی وضعیت سلامت روان کشور و تحلیل علل و عوامل آن، کنترل و پیشگیری از خشم و خشونت در یکی از مناطق شهر تهران،  فرا تحلیل مطالعه درباره اوقات فراغت در 10 سال اخیر در ایران، تاثیر‌گذاری نحوه گذران اوقات فراغت بر کیفیت زندگی در شهر تهران، بررسی وضعیت نیازها و چشم‌انداز‌های مدنی ایران در حوزه آسیب‌های اجتماعی، تحلیل و نقد وضعیت موجود آسیب‌های بیکاری تنها بخشی از کارهای مطالعاتی در دست اجرا در کمیسیون‌های تخصصی است. وی در ادامه توضیح بیشتری درباره فعالیت‌های کمیسیون فقر و حاشیه‌نشینی می‌دهد:

« در همین رابطه چند طرح در باره فقر و حاشیه‌نشینی داریم. مثلا یکی از آنها ماخذشناسی و جمع بندی مطالعات انجام شده درخصوص اسکان غیررسمی است.

مطالعات زیادی در این‌باره صورت گرفته و پایان‌نامه‌هایی نیز وجود دارد. خود شهرداری‌ها هم بررسی‌هایی را انجام داده‌اند. ولی ما به یک جمع بندی در باره کل پژوهش‌های انجام یافته نیاز داریم. این مسئله می‌تواند به رویکرد‌های بعدی ما درخصوص حاشیه نشینی کمک کند. یا فراتحلیل وضعیت اجتماعی شهر تهران در 10 سال اخیر از دیگر طرح‌هایی است که در این کمیسیون در دست اجرا داریم. که طرح بزرگی به شمار می‌رود.»

اما اینجا نکته دیگری پیش می‌آید که به اجرایی شدن این طرح‌های بر می‌گردد. کارهایی که بعضا بسیار بزرگ،  وقت‌گیر و هزینه‌بر است. فعالیت‌هایی که شاید دولت‌ها با منابع مالی فراوان و نیروهای زیاد و دستگاه‌های عریض و طویل هم به سختی از عهده آن بر بیایند.

وی توضیح می‌دهد: «سازمان‌های غیردولتی معمولا نهاد‌های واسط هستند و سعی می‌کنند شکاف‌هایی را که در جامعه وجود دارد پر کنند. ترکیب اعضای رحمان در هیات امنا و کمیسیون‌های تخصصی به شکلی است که این کار قابل انجام است. یعنی تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از کارشناسان بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی و مراکز علمی و با پژوهش و تحقیق زمینه‌ها و ریشه‌های مسائل را مورد مطالعه قرار دهیم و از نتایج آن پیشنهاد‌هایی در سطح راهبرد‌ها،  سیاست‌ها و برنامه‌های کاربردی به دولت‌، دستگاه‌های مختلف و جامعه و گروه‌های آسیب‌پذیر ارائه دهیم. در واقع چنین نقشی برای خودمان قائل هستیم.

البته در ماموریت‌هایی که برای مؤسسه پیش‌بینی شده است ظرفیت‌سازی‌ از طریق ایجاد شبکه‌های اجتماعی و ارتباط گرفتن با نهادهای مدنی و نهاد‌های خیریه مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز پیش‌بینی شده است. به این معنی که تلاش خواهیم کرد تا به این مؤسسه‌ها نیز کمک شود تا از طریق استفاده از دستاوردهای علمی و پژوهشی، از توانمندی بالاتری برخوردار شوند.»

معرفی کتاب در زمینه مناسب سازی

قیمت آی کتاب
21,000 ریال
قیمت کتاب
ریال

مناسب سازی محیط شهری برای افراد معلول
نویسنده: زهره عبدی دانشپور
ناشر: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 215
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1385 - دوره چاپ: 1
کد کتاب: 57888


امتیاز آی کتاب به این کتاب:


مروری بر کتاب
برجسته ترین نکاتی که در کتاب حاضر مطالعه خواهید نمود عبارتند از :

• معرفی اصول مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلول
• معرفی اصول پیشنهادی مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلول در ایران
• آشنایی با واژگان و اصطلاحات تخصصی مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلول


فهرست
• اصول پیشنهادی مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلولدر ایران
• مقدمه
• تعریف مشکل
• اهداف پیشنهادی مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلول
• اصول پیشنهادی مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلول در کشور
• مناسب سازی محیط شهری برای حرکت افراد معلول - نمونه شهر اتوبیوک در کشور کانادا
و...