آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

چند توصیه برای استفاده از عینک در کودکان


اگر پزشک برای کودک شما عینک تجویز کرده ممکن است در این زمینه با کودک مشکلاتی را داشته باشید.

توجه به توصیه‌های زیر می‌تواند در زمینه انتخاب و استفاده از عینک در کودک مفید باشد:

-اجازه دهید که کودک خود فرم عینکش را انتخاب کند و شما نیز این انتخاب را تحسین و تمجید کنید.

- در ابتدا از او بخواهید که از عینک در زمان‌های کوتاه استفاده کند تا کم کم به آن عادت کند.

- هنگام انجام کارهای لذت بخشی چون تماشای تلویزیون، رفتن به سینما و یا خواندن کتاب از او بخواهید که عینک بزند.

- در مورد استفاده از عینک به کودک غر نزنید بلکه سعی کنید در این مورد به او جایزه بدهید.

- زدن عینک باید مثل انجام کارهای روزانه‌ای چون زدن مسواک و یا لباس پوشیدن برای کودک درآید.

- سعی کنید از ورزشکاران، بازیگران و یا افراد آشنایی که عینکی هستند، نام ببرید.

ضرورت مناسب سازی محیط برای مدیران آشکار نیست

کارشناس مناسب سازی بهزیستی کرمانشاه:
ضرورت مناسب سازی محیط برای مدیران آشکار نیست
بهزیستی در انتظار ورود به کمیته چهارگانه مناسب سازی محیط است


تهران- حیات

کارشناس مناسب سازی بهزیستی استان کرمانشاه گفت: یکی از عمده ترین مشکلات، بحث مناسب سازی محیط برای جانبازان و معلولان ناآگاهی مسوولان و مسوولیت نپذیرفتن آنها در قبال این نیاز مهم جامعه هدف است.
داودیان درگفتگو باخبرنگار اجتماعی حیات در خصوص بحث مناسب سازی این استان اعلام کرد: در استان کرمانشاه نیز مطابق دستور بهزیستی کشور تیم های 3 نفره متشکل از نمایندگان بهزیستی، بنیاد شهید وامور ایثارگران و تشکل های غیر دولتی ساختار فیزیکی دستگاه های دولتی را به منظور تعیین اولویت ها و ضرورت های مناسب سازی شناسایی کردند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 293 اداره و سازمان به عنوان اولویت ها مناسب سازی کرمانشاه برای گام اول شناسایی شده است.
داودیان با ارایه عملکرد مناسب سازی استان  کرمانشاه در سال گذشته و 3 ماهه سال جاری ادامه داد: ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ویژه معلولین جسمی حرکتی و جانبازان به دستگاه های دولتی، تشکیل جلسات کمیسیون مناسب سازی به صورت ماهیانه، پیگیری تصمیمات اتخاذ شده، تعیین رابطین مناسب سازی در کلیه ادارات بهزیستی شهرستان های تابعه به منظور اجرای هماهنگ اقدامات در این زمینه ودعوت از نماینده سازمان نظام مهندسی به منظور استفاده از پتانسیل های موجود در استان جهت اعمال ضوابط و مقررات شهرسازی در ساخت و سازها از جمله فعالیت های بهزیستی در حوزه مناسب سازی به شمار می رود.
وی یکی از موانع این بحث را مسوولیت نپذیرفتن مسوولان و باور نداشتن ضرورت ها معرفی کرد و گفت: بهزیستی استان اهتمام خود را به منظور حساس سازی مسوولان ذیربط معطوف کرده است.
داوودیان با تاکید به ضرورت پیگیری امر مناسب سازی گفت: ورود بهزیستی به کمیته چهارگانه استان ها شامل نمایندگان مسکن و شهرسازی ، نظام مهندسی، دفتر فنی استانداری و شهرداری به عنوان یک عضو می تواند به جهت اعمال ضوابط در ساخت و سازهای جدید به امور مناسب سازی سرعت بخشد.
وی ادامه داد: تخصیص ندادن یک ردیف بودجه خاص به این بحث و نبود نظارت کافی در گلوگاه های نظارتی از جمله مسکن ، شهرسازی، شهرداری ، نظام مهندسی و دفتر فنی استانداری به عنوان متولیان امر مناسب سازی از مشکلات اجرایی نشدن این طرح در سطح جامعه هستند.
کارشناس مناسب سازی کرمانشاه تصریح کرد: تامین ضمانت اجرایی کافی خصوصا از طریق وزارتخانه ها و استانداری ها می تواند بیشتر از بهزیستی به تحقق پیدا کردن این امرکمک کند.
وی در پایان گفت: علی رغم تصریح قانون در خصوص انجام اقدامات توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی به جهت نبود ضمانت اجرایی قوی این امر دچار سکون شده است و امید داریم با توجه و نگاه ویژه سازمان بهزیستی کشور به این موضوع و پیگیری هماهنگ در سطح کشور زمینه اجرایی تر شدن ضوابط واستانداردهای مناسب سازی محیط شهری و اماکن عمومی با هدف تسهیل در تردد معلولان و جانبازان برای حضور در عرصه های اجتماعلی، اقتصادی و فرهنگی محقق شود

اشتغال معلولان مشکلی که آسان نشد

اصل خبر: مسلم خانی، مدیر دفتر توسعه کارآفرینی سازمان بهزیستی اعلا‌م کرد: به زودی اختصاص پنج درصد از استخدام‌های دولتی به معلولا‌ن، در هیات دولت مطرح خواهد شد. ‌موضوع از چه قرار است؟ موضوع به طور ساده از این قرار است که اگر بیکاری برای همه جوانان یک مشکل است، برای جوانان دارای معلولیت یک بحران است و اگر در کل جامعه به صورت یک بحران درآمده، به حق می‌توان گفت، برای جامعه معلولا‌ن فاجعه‌ای است که هستی و آینده این قشر را به طور جدی تهدید می‌کند.

تحلیل موضوع: یکی از اصلی‌ترین لوازم تامین استقلا‌ل و فراهم ساختن فرصت برابر برای افراد دارای معلولیت، ایجاد زمینه برای اشتغال آنها است. اما واقعیت این است که علی‌رغم توانایی‌های غیرقابل انکار این افراد که هرجا کوچک‌ترین فرصتی به دست آورده‌اند درخششی مافوق انتظار از خود نشان داده‌اند، فقط تعداد بسیار محدودی از آنها توانسته‌اند به شغل مناسبی دست یابند؛ به طوری که برای ارزیابی وضعیت اشتغال معلولا‌ن، مناسب‌تر خواهد بود که به جای محاسبه آمار بیکاری، تعداد افراد شاغل را مبنای کار قرار دهیم که احتمالا‌ً تعداد آنها رقمی در حد رقم بیکاری در کل جامعه خواهد بود. در جهت رفع این معضل، ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولا‌ن، راهکارهایی را پیش‌بینی کرده که یکی از مهم‌ترین آنها، اختصاص حداقل 3 درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی به افراد معلول واجد شرایط است، اما بنابر اعلا‌م مسلم خانی طی سال‌های 84 تا 86 مجموعا 557 نفر از معلولا‌ن به استخدام دستگاه‌های دولتی و عمومی درآمده‌اند که فقط 2/1 مجموع استخدام‌های صورت گرفته را تشکیل می‌دهد. حال سوال این است که در چنین شرایطی باید علل عدم اجرای قانون در گذشته را بررسی و ضمن تلا‌ش در جهت رفع آنها، با متخلفان برخورد کرد یا با افزایش سهم 3 درصد به 5 درصد، شکاف حرف و عمل را بیش از پیش عمیق ساخت؟!

تکمله: راستی، وقتی اداره‌های دولتی به هر نحو ممکن، از درج شرط لزوم سلا‌مت کامل در آگهی‌های استخدام گرفته تا انواع و اقسام مانع‌تراشی‌ها در مراحل آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی، گزینش و سرانجام یافتن ردیف شغلی مناسب از استخدام افراد معلول خودداری می‌کنند، چه فرقی می‌کند که روی کاغذ، 3 درصد تعهد به استخدام بدهند یا 30 درصد؟! ‌