آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آغاز به کار تاکسی های مناسب سازی شده ویژه معلولان تهرانی

مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، از آغاز به کار 21 دستگاه ون اهدایی شهردار تهران، به عنوان تاکسی سرویس ویژه معلولان از شنبه آینده در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی همت محمودنژاد امروز در نشست خبری افزود: این خودروها به صورت 100 درصد رایگان، حمل و نقل معلولان را بر عهده می‌گیرند و بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود، با استفاده از آن‌ها، کمتر از یک درصد معلولان شهر تهران را جابجا شوند.

به گفته وی، اولویت جابجایی با استفاده از این خودروها، با معلولان ضایعه نخاعی، ویلچری، معلولان نیازمند مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و همچنین دانشجویان و دانش‌آموزان است که هر معلولی در طول روز تنها حق یک بار استفاده از این خودروها را دارد.

وی با اشاره به این که هزینه حمل و نقل معلولان قرار است، از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شود، مشکل عمده پیش روی تاکسی سرویس ویژه معلولان را تهیه بنزین اعلام و تاکید کرد: معلولان می‌توانند، با دو شماره و10 خط تلفن که به زودی اعلام می‌شود، مسیر رفت و برگشت خود را به مراکز مورد نظر برای در اختیار داشتن خودروها اعلام کنند.

به گفته وی، قرار است این تاکسی‌ها در آینده‌ای نزدیک به صورت شبانه ‌روزی سرویس ‌دهی کند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان همچنین اعلام کرد: قرار است،50 دستگاه خودروی ون دیگر برای حمل‌ونقل و جابجایی معلولان از طرف رییس جمهور واگذار شود.

وی با اشاره به ماده هشت قانون جامع حمایت از معلولان ، ادامه داد: بر اساس این ماده نیز آموزش در تمام مقاطع تحصیلی برای معلولان رایگان است، در حالی که در حال حاضر تنها شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود و شهریه دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی تامین نمی‌شود.

مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان درخصوص بحث بلیت نیم بهای هواپیما و قطار گفت: تنها شرکت ایران ایر، بلیت نیم بهای هواپیما را در اختیار معلولان قرار می‌دهد.

وی با اعلام این که در حال حاضر 500 هزار نفر از معلولان کارت بیمه مکمل خود را دریافت کرده‌اند، تاکید کرد: هزینه‌های گفتار و کار درمانی در بسته خدمتی این بیمه جای نگرفته و معلولان این هزینه‌ها را از جیب می‌پردازند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان افزود: معافیت گمرکی وسایل کمک توانبخشی نیز هنوز در زندگی معلولان دیده نشده است .

بحث بازنشستگی پیش از موعد برای معلولان با حذف شرط سنی و تشکیل شورای عالی معلولان از دیگر موضوعاتی بود که محمودنژاد با تاکید بر اجرای آن، تصریح کرد: علی‌رغم دستور رییس جمهور، شورای عالی معلولان هنوز  تشکیل نشده است.

دکتر ابوالحسن فقیه ، رییس سازمان بهزیستی کشور ، نیز دراین نشست ، اظهار کرد: علی‌رغم آن که به برخی از مشکلات کلان معلولان رسیدگی شده، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت، تمامی آن‌ها رفع شده، این در حالیست که نیازهای اساسی آن‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی در مورد بحث گفتار و کاردرمانی گفت: این موضوعی است که باید به تصویب شورای عالی بیمه برسد و در حال حاضر کمیته‌ای برای رسیدگی به این امور تشکیل شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد معافیت از خدمت سربازی همسران معلولان، افزود: در مورد این موضوع باید به توافق دوجانبه‌ای با ستاد نیروهای مسلح برسیم؛ چرا که این ستاد معتقد است، دختران معلول با استفاده از این قانون به عنوان ابزاری در دست پسران قرار گیرند، تا پس از ازدواج و دریافت کارت معافیت از سربازی آن‌ها را ترک و یا طرد کنند.

فقیه درباره بلیت نیم بهای هواپیما و قطار برای معلولان نیز گفت: در مورد بلیت هواپیما به دنبال تعریف بودجه خاص آن هستیم، چرا که شرکت‌های هواپیمایی در دست بخش خصوصی قرار دارد. همچنین در مورد نیم بها شدن بلیت قطار نیز سال گذشته تفاهم‌نامه ‌ای با راه ‌آهن داشتیم که تاکنون نهایی نشده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد