آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

مناسب سازی محیط برای معلولان و جانبازان به اماکن عمومی محدود نشو

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان در گفتگو با حیات:

تهران- حیات

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: در بحث مناسب سازی باید به مناسب سازی منازل معلولان و جانبازان نیز توجه شود و جزو برنامه های بهزیستی قرار  گیرد تا مناسب سازی به  اماکن عمومی محدود نشود.
حسین کابلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات اعلام کرد: طی گزارش سال گذشته بهزیستی زنجان که از بازدید 101 ساختمان اداری، 6 ساختمان بهداشتی درمانی و یک مرکز رفاهی تهیه شد 64 مرکز نوساز و 44 مرکز قدیمی ارزیابی شدند که 84 مورد قابلیت مناسب سازی داشته و 24 مورد دیگر امکان هیچ گونه اقدام مناسب سازی را نداشته است.
وی با اعلام اینکه در کل 39 درصد استان زنجان برای استفاده معلولان و جانبازان مناسب سازی شده است افزود: طبق این گزارش در سال گذشته مراکز زنجان 35 درصد از نظر موقعیت مکانی، 13 درصد از نظر سرویس های بهداشتی، 43 درصد از نظر سطح شیبدار، 25 درصد از جهت پله ها، 50 درصد براساس وضعیت درب های بازشو و 68 درصد از نظر ورودی های ساختمان مناسب سازی شده است.
کابلی وضعیت مناسب سازی را در تمام استان ها ضعیف و کند ارزیابی کرد و گفت: با وجود تصویب چند ساله قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به علت ناآگاهی و درک نکردن لزوم مناسب سازی از طرف معلولان این حق مسلم این قشر هنوز به طور کامل محقق نشده است.
وی اظهار کرد: کمیته مناسب سازی از 108 مرکز 7 شهرستان این استان بازدید کرده و 35 مرکز را به عنوان اولویت های مناسب سازی سال 87 مشخص کرده است.
کابلی با اشاره به اینکه 50 درصد بودجه عمرانی استان در سال های گذشته صرف مناسب سازی شده است اعلام کرد: در رابطه با وضعیت ساختمان های بهزیستی به دلیل قدیمی بودن این مراکز امکان مناسب سازی وجود ندارد ولی سازمان تمام تلاش خود را طی سال های گذشته با سوق دادن بودجه عمرانی به بحث مناسب سازی به منظور فراهم آوردن شرایط بهره برداری این مراکز برای معلولان و جانبازان معطوف کرده است.
وی بر لزوم امر فرهنگ سازی در این زمینه اشاره کرد و گفت: اقدامات مناسب سازی فقط زمانی سرعت می گیرد که باعث مناسب سازی در سطح جامعه و مدیران مسوول همراه باشد.
معاون امور توانبخشی بهزیستی زنجان استانداری ها را به عنوان کاندید در امر نظارت بر مناسب سازی معرفی کرد و قدرت اجرایی این ارگان را ضمانتی برای سرعت گرفتن امر مناسب سازی اعلام کرد.
کابلی گفت: نباید مناسب سازی به اماکن عمومی محدود شود و باید مناسب سازی منازل معلولان و جانبازان نیز به عنوان یکی از مهمترین نیازههای این قشر در برنامه های دستگاه های مسوول قرار بگیرد.
وی در پایان با اشاره به اقدامات بهزیستی زنجان در این خصوص اعلام کرد: بهزیستی زنجان تاکنون 150 مورد کمک های موردی بلاعوض یعنی مبلغی حدود 50 تا 100 میلیون تومان را به بحث مناسب سازی منازل اختصاص داده که این روند در سال  های آینده نیز تکرار می شود.
پایان پیام


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد