آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

کودکان خیابانی

به کودکانی گفته می شود که در شهر های بزرگ برای ادامه بقای خود جبور به کار یا زندگی در خیابان هستند این گروه از کودکان به دلیل فقر و رهاشدن و یا آزار دیدن در خانواده به خیابانها روی می آورند.

 

یونسکو: بچه های خیابان را کودکان و نوجوانان ولگرد و آوارهای می داند که از خانه خود بریدهاند و در خیابان به گدایی و دستفروشی و نظایر آن روزگار را می گذرانند و معمولاٌ در خیابانها و مکانهای باز می خوابند.

 

عوامل موثر در پیدایش در ایران:

1.   فقر: اصلی ترین عامل پیدایش کودکان خیابانی استاز آنجایی که فقر معمولاً با تبعیض و بی عدالتی همراه است. محرومترین گروههای جامعه که در معرض پیوستن به افراد بی خانمان و آواره قرار می دهد.

 

2.   مهاجرت: بسیاری از کودکان خیابانی کسانی هستند که از شهرهای کوچک و روستاها به امید پیدا کردن کار و زندگی بهتر به شهرهای بزرگ رو می آورند و پس از مدتی سرگردانی با نامیدی به جمع کودکان خیابانی می پیوندند.

 

 

3.   اعتیاد: عواملی است که در بسیاری از موارد به فروپاشی خانواده ها و آوارگی کودکان و نوجوانان می انجامد وقتی آنها را در دام اعتیاد اسیر می سازد.

 

4.   جنگ: سبب از دست دادن خانه خانواده افراد می شود و در نتیجه گروهی را به مهاجرت و آوارگی می کشاند بسیاری از کودکان خیابانی کودکان جنگ زده جنوب کشور هستند.

 

5.   خانواده های آسسیب زا : خانواده در بسیاری از نابسامانیهای کودکان نقش موثری دارد عواملی چون طلاق، ازدواج مجدد، چند همسری، خانواده پرجمعیت، خشونت در خانواده و رفتارهای نامناسب سبب تنش و تلاش خانواده و در نتیجه رها شدن کودکان می شود.

 

6.   نبود سازمان حمایتی کودکان: در حال حاضر در کشور ما هیچ سازمانی به صورت رسمی و قانونی مسئولیت رسیدگی به وضعیت این کودکان را ندارند و روز به روز تعداد آنها به ویژه در شهرهای بزرگ افزوده می شود سازمان بهزیستی و شهرداری دو سازمانی هستند که با توجه به اهداف و وظایف خود حمایت و رسیدگی به وضع این کودکان را به عهده گیرند.

 

 

 راهکارهای مناسب برای کاهش کودکان خیابانی:

      از راههای کاهش کودکان خیابانی اصلاح قوانین به نفع کودکان، آشنا نمودن کودکان با حقوق خود، ایجاد مراکز مشاوره ای برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی، اشتغال زایی برای کاهش فقر و همکاری سازمانهای موازی و مسئول در این قضیه و....  .

 

منبع: کتاب آسیب های اجتماعی   و  مددکاری کار با فرد(1 )  .

گردآورنده:دانشجوی رشته علوم اجتماعی(A:K)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد