آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

بیماری قند و سکته قلبی >

طبق گزارش جدید پژوهشگران دانمارکی امکان بروز سکته قلبی در افرادی که به بیماری قند مبتلا هستند دو برابر افرادی است که به این بیماری دچار نیستند. نتایج این بررسی که اخیرا در ژورنال علمی Circulationبه چاپ رسیده حاصل تحقیقات علمی بر روی حدود 72 هزار نفر افراد بالای 30 سال است که از 1997 تا امروز ادامه داشته. این افراد همگی به بیماری قند دچار بوده و روش زندگی آنها به دقت بررسی گردیده و با بیشتر از 79 هزار نفر که قبلا به سکته قلبی دچار گردیده اند مقایسه شده است. پژوهشگران مرگ و میر علل آن را در این دو گروه بررسی و مقایسه کرده اند. افرادی که به بیماری قند نوع یک و دو دچار هستند و مجبورند انسولین یا داروهای خوراکی برای کنترل قند خون استفاده کنند اگر به سکته قلبی دچار شوند که در حقیقت یکی از عوارض جانبی بیماری قند است امکان مرگ و میر آنها دو برابر افرادیست که بیماری قند ندارند که به سکته قلبی دچار می شوند و این اثر در خانمها چشمگیرتر از آقایان می باشد.
این گزارش نشان می دهد که اولا امکان بروز سکته قلبی در بیماران مبتلا به بیماری قند بالاتر از افراد معمولی است و اگر این افراد به سکته قلبی دچار شوند امکان مرگ و میر آنها نیز زیادتر است. به همین منظور توصیه می شود که بیماران مبتلا به بیماری قند بیشتر در کنترل قند خون خود توجه داشته باشند و از عوامل دیگر بروز سکته قلبی مانند فشار خون بالا، داشتن وزن زیاد، استرس و نگرانی، مصرف سیگار و نداشتن فعالیتهای جسمی دوری کنند و در مقابل با تغذیه سالم و ورزش مناسب و مرتب و روش زندگی بی خطر قلب و عروق خود را یاری دهند و نگذارند بیماری دیابت سبب بروز ناهنجاریهایی در بدن مخصوصا بر روی کلیه ها و قلب و عروق گردیده و زمینه را برای سکته های قلبی و مغزی آماده نماید.
ماده شیمیایی سرطانزایAcrylamide در غذا
ماده سرطانزای Acrylamideکه در اثر حرارت و سرخ کردن غذا در درجه حرارت بالا به وجود می آید یکی دیگر از مواد نو شناخته ولی قدیمی است که می تواند سبب بسیاری از سرطانها شود. غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده(French Fries)، Chipsسیب زمینی، بعضی از نان ها و غذاهای سوخته مانند کباب و ته دیگ و غیره و حتی قهوه سوخته حاوی مقداری از این ماده شیمیایی هستند. در ضمن Acrylamideتهیه شده در لابراتورها نقشی در صنعت آرایش و زیبایی، پلاستیک سازی و بسته بندی کالاها دارد و به کار می رود. شاید این ماده شیمیایی سرطانزا از روز اول که بشر روش پختن و گرم کردن غذا را آموخت در رژیم غذایی اش وجود داشته، ولی اخیرا و درعلم مدرن دانشمندان به تدریج این ماده شیمیایی را شناسایی نموده و به عملکرد آن در بدن پی برده اند.
دانشمندان دانشگاهی در هلند 121 هزار نفر را از تاریخ 1986 زیر پوشش تحقیقات علمی قرار دادند و با پرسش نامه های دقیق، عادت غذایی و تغذیه آنها را بررسی کرده اند. در ضمن مقدار مصرف روزانه هر فرد را از نظر Acrylamide اندازه گیری و با بروز سرطان در طول زمان بررسی مقایسه کرده اند. به طور کلی هر شخصی در این مطالعه حدود22 میکروگرم از این ماده شیمیایی ـ که در موقع تهیه غذا مانند حرارت دادن غذا در درجه بالا و سرخ کردن غذا در روغن و غیره به وجود می آید ـ به همراه رژیم غذایی روزانه دریافت نموده. در این جا باید اشاره کرد که خوردن یک وعده (Serving) سیب زمینی سرخ شده می تواند حدود 25 میکرگرم از این ماده شیمیایی خطرناک را به بدن برساند. در این صورت جای تعجب نیست که افراد تحت مطالعه مورد بحث در 20 سال گذشته روزانه حدود 22 میکروگرم از این ماده را به همراه غذاهای سوخته و حرارت داده در درجه بالا دریافت کرده اند.
در این بررسی افرادی که بیشتر از همه از این ماده شیمیایی خورده اند 59 درصد بیشتر از دیگران به سرطان کلیه دچار شده اند و این نقش در بروز سرطانهای دیگر هم به وضوح دیده شده است.
* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

ده روش ساده لاغر شدن

:::::
دکتر پرویز قدیریان
1ـ اگر روزی یکصد کالری مصرف کنید (حدود 11 گرم چربی در روز) هر ساله حدود 10 پاوند از وزنتان کاسته خواهد شد. وزن کم کردن شدید نوعی گرسنگی غیرقابل کنترلی را در پی دارد در این صورت سعی کنید به تدریج ولی قاطع و مرتب وزن زیاد را به وسیله کم کردن مقداری کالری در روز کم کنید و از زندگی لذت ببرید.
2ـ اگر واقعا علاقمند به وزن کم کردن هستید هرگز بدون صبحانه از منزل خارج نشوید. بررسیهای علمی ثابت کرده اند که افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر از دیگران بر وزنشان اضافه می شود چون این افراد به هوای صبحانه نخوردن تمام روز پرخوری می کنند و در ضمن صبحانه موتور سوخت و ساز بدن را روشن می کند و مقداری از انرژی ذخیره شده در بدن را می سوزاند.
3ـ از مقدار غذای ظهر و شام کم کنید ولی به مقدار صبحانه اضافه نمایید زیرا پرخوری در حین روز مخصوصا در شب که فعالیت بدنی را در پی ندارد باعث چاقی می شود.
4ـ مقدار کل غذای روزانه را از نظر حجم و کیفیت و کمیت پیش بینی کرده و آن را در چند نوبت مثلا به جای سه نوبت 5 نوبت و به تدریج مصرف کنید. اخیرا ثابت شده که هر وقت شروع به غذا خوردن می کنیم موتور سوخت و ساز بدن ما به کار افتاده و حداقل 500 کالری را به مصرف می رساند و این خود یکی از دلایل مهم کم خوری و در نوبت های زیادتر است.
5ـ حداقل 3 نوع غذا از غذاهای اصلی باید در ترکیب صبحانه و ناهار و شام و یا نوبت ها دیگر وجود داشته باشد. این دسته از غذاهای اصلی عبارتند از نان، غلات، حبوبات، سبزی، میوه، لبنیات، گوشت و ماهی، دانه های روغنی و مقدار کمی چربی.
6ـ نوشیدن آب (حدود دو لیتر یا 8 لیوان آب) در روز به همراه نکاتی که ذکر گردید، کم کردن وزن بدن را آسانتر می کند. نتایج سوخت و ساز بدن باید به همراه آب و از طریق کلیه ها دفع شوند. رژیم لاغری بدون مصرف کافی آب امکان پذیر نخواهد بود. هرگز قهوه و چای و نوشابه های گازدار و کافئین دار را به حساب آب منظور نکنید چون خود ادرارآور هستند و نه تنها به سرعت از بدن دفع می شوند بلکه با خود مقداری از املاح بدن را هم خارج می کنند.
7ـ در خوردن غذا سلیقه و حوصله به خرج دهید. میوه ها و سبزیجات رنگی و سبز تیره رنگ را انتخاب کنید و تنوعی به رژیم غذایی خود بدهید و غذا را کاملا بجوید (حداقل 20 ثانیه هر لقمه غذا باید در دهان بچرخد جویده شود) و این عادت غذایی نقش مهمی در داشتن وزن ایده آل دارند.
8ـ از خوردن غذاهای از پیش تهیه شده(Fast Food)دوری کنید چون نمک و چربی بیش از اندازه آنها در نهایت سبب اضافه وزن می شوند و مواد افزاینده غذایی هم سلامتی و بهزیستی را مختل می کنند.
9ـ فراموش نکنید که هر یک گرم چربی 9 کالری و هر گرم مواد قندی و نشاسته ای و پروتئین 4 کالری در بدن به وجود می آورند. یک مرد روزی حدود3200 کالری و یک زن 2300 کالری نیاز دارد و هر یک صد کالری اضافه حدود 11 گرم بر وزن بدن اضافه می کند.
10ـ وزن کم کردن فقط با رژیم غذایی میسر نیست و این عمل باید با ورزش مرتب و مناسب و فعالیت های بدنی سالم همراه باشد. در این صورت از هر فرصتی استفاده کرده و به نوعی ورزش مناسب و مرتب عادت کنید.
موضوع بسیار مهم اینکه پس از از دست دادن وزن زیادی نباید بر وزنتان اضافه شود، زیرا پژوهشگران معتقدند که اگر کسی نمی تواند وزن خود را پس از کم شدن ثابت نگه دارد بهتر است اقدام به لاغری نکند، زیرا اضافه شدن دوباره وزن بدن خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد

::::: عبور و مرور معلولان؛ بی‌ توجهی در کمال توجه


 

نیکی محجوب
دست کبودش را نشان می‌ دهد و می‌ گوید: «اصلا معلول که آدم نیست، یه پل یا یه محل گذر عابر پیاده درست واسه ما ندارن، این عصا روزی صد دفعه توی پل گیر می‌کنه یا باهاش می‌رم توی تپه‌ های ماسه‌ ای که تو پیاده رو ریختن.»
«جواد» ۳۰ سال دارد و در دانشگاه تهران، حقوق می‌ خواند. از بدو تولد نابینا بوده و به قول خودش «عصام بعد از مادرم همدممه.» رسیدگی به وضعیت معلولان، در حال حاضر در تمامی کشورهای دنیا در زمره برنامه‌ و قانون‌هایی است که مسئولان باید از آن تبعیت کنند.در ایران نیز با توجه به اینکه ده تا ۱۲ درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهند، در سال ۸۳ «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» به تصویب رسید. البته مشکل اصلی این قانون که بسیاری از معلولان را ناراضی کرده است، تبصره ۲ ماده ۱۶ است که اجرایی شدن آن را منوط به داشتن اعتبار می‌داند و درصورت نبود اعتبار، این قانون از حالت اجرایی خارج می‌شود.
جواد در خصوص مشکلات مختلف نابینایان می‌ گوید: «ما در مسائل شهری مشکلات بسیاری داریم. یه نمونه‌ اش تاکسی یه. موقعی که کنار خیابان منتظر تاکسی هستیم، از بوق بلند تاکسی متوجه می‌ شیم پشتمون واستاده. اونهایی هم که می‌خوان سوار کنن برای رفتن عجله دارن، بیشتر وقتا یا کله‌هامون می‌ خوره به در یا اینکه با اولین گاز می‌ ریم توی شیشه. اگه عقب هم بشینیم که دیگه بدتر ممکنه کسی که کنار دستمون نشسته ناراحت شه.»جواد در حالی این مشکلات را مطرح می‌ کند که چند ماه پیش، «فقیه»، رئیس «سازمان بهزیستی» در مصاحبه خبری‌ اش گفت: «معلول یک شهروند است و باید از خدمات دولتی بهره‌ مند شود. تاکسی‌ رانی و اتوبوس‌ رانی تمام شهرها موظفند برای معلولان برنامه‌ ریزی کنند و در ناوگان حمل و نقل، وسایلی مناسب با این افراد را مورد استفاده قرار دهند.
چندی پیش نیز،‌ «مدیر کل سلامت شهرداری تهران»، دکتر «عباس استاد تقی زاده»، از اختصاص ۲۲ دستگاه ون به ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه معلولان خبر داد. این دستگاه‌ ها در ۲۲ منطقه تهران برای بهبود شرایط رفت و آمد این قشر در نظر گرفته شده است.
جواد که به گفته خودش هر روز در حال تردد در شهر است، تا کنون حتی سوار یک عدد از این خوروها نشده است. جواد با استقبال از اتوبوس‌های BRT می‌گوید: «سیستم سوار شدن و پیاده شدن در ایستگاه‌ های جدید برای ما نابینایان خیلی مناسبه، دیگه با عصا دنبال پله اول نمی‌ گردیم. در ضمن داخل اتوبوس هم راحت‌ تر جا برای نشستن یا ایستادن داریم، خدا کنه تعداد این ایستگاه‌ها رو بیشتر کنن.»
«نازنین»، یکی دیگر از نابینایانی است که در تهران زندگی می‌ کنند. او نیز از وضعیتش ناراضی است. نازنین به همراه خانواده در آپارتمان زندگی می‌کند و به دلیل این که خانه‌ آن ها در طبقه دوم ساختمان است با مشکلاتی روبه رو است.
نازنین می‌گوید: «سعی می‌ کنم بیشتر با آژانس جابه جا بشم. البته می‌دونم خیلی‌ ها این امکان رو ندارن. اما من از اینکه مسخره ام کنن یا بهم توی خیابون تیکه بندازن ناراحت می‌شم. مشکلات تردد هم جای خودش رو داره. وقتی از خونه میام بیرون، مشکلات شروع می‌ شه. بالا و پائین رفتن از پله‌ ها دیگه برام سخت نیست اما جلوی خونه رو شهرداری برای آسفالت کنده. رفت و آمد برام سخته. توی تجریش هم که همیشه کنده کاریه. یا دارن لوله کشی می‌ کنن یا ساختمون سازی. داربست‌ هایی که نصب شده هیچ علامتی برای من نابینا نداره. هفته پیش با صورت رفتم توی داربست عینکم شکست و خون دماغ شدم. وقتی هم به شهرداری منطقه یک زنگ زدم کسی جواب درستی نداد.» > ادامه مطلب
رسیدگی ویژه به معلولان
از سال ۸۳ به بعد، قرار بر این شد که به مسایل معلولان رسیدگی ویژه شود و یکی از این موارد، مناسب سازی شهری بود. به همین منظور «عبدالرضا مصری»، ‌وزیر رفاه و تامین اجتماعی ایران در هفتمین جلسه کمیته پیگیری مناسب سازی محیط شهری گفت: «سازمان بهزیستی یک گروه کارشناسی تشکیل دهد تا ضمن شناسایی دقیق مشکلات معلولان در سطح شهر، پیشنهادات و راهکارهایی نیز دریافت شود.»
” در حال حاضر در کشور حدود هفتاد درصد از محیط‌ های شهری هنوز مناسب سازی نشده است و تنها ۳۰ درصد مناسب سازی صورت گرفته است. “
مرادی - دبیر کمیته ای که «مناسب سازی» محیط های شهری با شرایط معلولان را پیگیری می کند
«مرادی» دبیر «کمیته پیگیری مناسب سازی محیط‌ های شهری» نیز در همین نشست با اعلام اینکه ۶۰۰ میلیون معلول در جهان زندگی می‌ کنند و از هر کشور، ده درصد جمعیت معلول هستند. وی با اشاره به مشکلات شهری معلولان گفت: «در حال حاضر در کشور حدود ۷۰ درصد از محیط‌ های شهری هنوز مناسب سازی نشده است و تنها ۳۰ درصد مناسب سازی صورت گرفته است.»
وی سه استان «آذربایجان شرقی»، «خراسان رضوی» و «ایلام» را از استان‌ های پیشگام در مناسب سازی شهری دانست. معلولان زایده نخاعی و حرکتی نیز از دیگر گروه معلولانی هستند که با مشکلات مختلفی در سطح شهر یا برای استفاده از امکانات مختلف شهری روبرو هستند.
تردد با ویلچر در خیابان‌ ها
«سهیلا» یکی از معلولان جسمی حرکتی است با معلولیت ۹۵ درصد. او که بسیار علاقه‌ مند به فعالیت و کار است می‌ گوید: «نمی‌ دونم چرا هر کس به ما می‌ رسه می‌ گه برین توی مراکز نگهداری. من دوست دارم زندگی کنم. دلم نمی‌ خواد توی یه جایی بشینم و منتظر باشم یکی آب و غذا بده دستم. ویلچرهایی که ما باید استفاده کنیم برای تردد در سطح شهر مشکل آفرینه چون مثلا تو خیابون خیلی سخت می‌تونیم از جلوی ماشینا رد شیم. توی پیاده روها هم که سنگ فرش کردن، راه بردن ویلچر خیلی سخته. تازه اگه شانس بیاریم ویلچر توی چاله نیفته چون اونوقت باید منتظر کمک یه کسی بود.»
تردد با ویلچر بسته به نوع ویلچرهایی است که در بازار وجود دارد، ویلچرهایی که بهزیستی به معلولان می‌دهد ایرانی است و معلولان برای خرید ویلچر خارجی باید خود اقدام کنند. سهیلا در خصوص تفاوت این ویلچرها می‌گوید: «تفاوتش عین یه وسیله آهنی و پلاستیکیه. ویلچر ایرونی سنگینه و تردد باهاش سخته، ویلچر خارجی سبکه و قابلیت‌های حرکتیش هم بیشتر ار ویلچر ایرانی ست. البته اگه کسی ویلچر ایرونی داره باید خیلی مراقبش باشه چون بهزیستی فقط هر پنج سال یک بار ویلچر می‌ ده و اگه هر اتفاقی برای ویلچر هامون بیفته کلی مشکل برامون پیش می‌ آد.»
پس از این که مسئولان دولتی وعده‌ ها و قوانین مختلفی را برای معلولان مطرح کرده‌ اند و با تصویب قوانین ویژه معلولان، سازمان‌های غیر دولتی در این امر شروع به فعالیت و پیگیری کرده‌ اند.
در همین حال، تعدادی از معلولانی که زایده نخاعی دارند برای یافتن راه حل و برطرف کردن مشکلات خود یک سازمان غیر دولتی راه انداخته‌ اند که امسال وارد سومین سال فعالیتش می‌شود. تعدادی از اعضای این مرکز نسبت به حس امیدواری به زندگی پس از فعالیت در این مکان ابراز خرسندی می‌ کنند و معتقدند فعالیت گروهی می‌ تواند به آن ها در رسیدن به خواسته‌ های شان کمک بیشتری کند.
برخی از کارشناسان بهزیستی که ترجیح می‌ دهند نامشان فاش نشود در مورد کمبود های شهری معلولان می‌ گویند: «هنوز کتابخانه‌ ها، اماکن ورزشی و تفریحی ما در کشور برای معلولان‌ مان ساماندهی نشده است. حال این که در بسیاری از کشورهای غربی نظیر انگلیس، نیوزلند و آلمان، امکانات مختلفی برای شهروندان معلول در نظر گرفته شده است. نه تنها معابر شهری بلکه وسایل نقلیه، پارک‌ ها و ... نیز برای معلولان مختلف ساماندهی شده است.»
طرح ساماندهی معابر شهری در تهران تا کنون در مناطق مختلف اجرا شده است. یکی از این مکان‌ ها زیر پل «سید خندان» است که در کنار پله‌ ها مکانی آسفالته و مارپیچ برای عبور معلولان در نظر گرفته شده است.
«پریسا»، یکی از معلولان جسمی حرکتی است که با ویلچر تردد می‌ کند او در مورد این مکان می‌گوید: «عبور و مرور برای من که ویلچر دارم از محل عبور معلولان در زیر پل سید خندان تا حد زیادی مناسب است، فقط شیب آن به نظرم زیاد است و انرژی بیشتری برای بالا و پایین رفتن با ویلچر می‌خواهد. اما برای نابینایان اصلا مناسب نیست. من هنوز نمی‌ فهمم چرا فلز نیم دایره روی این محل نصب کرده‌اند، اگر برای موتوری‌ هاست که خب سرشون رو خم می‌ کنن اما فرد نابینایی با قد یک متر و ۶۰ سانت با گردن می‌ ره توی این نرده‌ های کلفت. تفکیک معلول از هم کار صحیحی شاید باشه اما در حوزه شهری این تفکیک درست نیست. چون امکانات ما خیلی نیست که حالا این تفکیک‌ها رو هم قایل شیم.»

قانون جامع حمایت از معلولین

مجموعه ای از قوانین که سازمان های دولتی بر اساس "قانون جامع حمایت از حقوق معلولان" موظف به اجرای آنها هستند

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

تبصره. منظور از معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولیدواحداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.

تبصره 2 . شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.

تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.

تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

ب . گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

ج . تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

د . گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4 - معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.

ماده 5 . افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6 . یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7 . دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:

الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .

د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.

و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث می نمایند پرداخت کند.

تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15 . روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد.

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.

2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.