آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

کرج نیازمند اعتبار و طرح ویژه برای معلولین

کرج نیازمند اعتبار و طرح ویژه برای معلولین


فرانک میرزایی: امروزه در دنیا مؤسسات و سازمانهای بسیاری برای حمایت و ارائه خدمات به جامعه معلولین و افراد با نیازهای ویژه وجود دارند، گرچه تلاشهای بسیاری برای پیشگیری و رفع مشکلات این افراد و خانواده های آنان صورت گرفته است اما تا رسیدن به مقصود هنوز راهی بس طولانی را باید پیمود. علی رغم اینکه در کشورمان برنامه ریزی های خاص برای مسائل و مشکلات این افراد صورت گرفته است، با این حال شاهد هستیم بسیاری از سازمان های مرتبط برای رفع مشکلات معلولین هنوز گامهای نخست را بر می دارند، تا جایی که حتی نیاز سنجی های صورت گرفته برای به حداقل رساندن مشکلات این گروه تاکنون به اجرا در نیامده است. نمونه بارز آن عدم احداث مدارس خاص ( برای مثال مخصوص افراد اتیسم ) در سراسر کشور می باشد.
متخصصین و کارشناسان زبده ما به این امر معترفند که برای نیل به اهداف بلند مدت در زمینه مشکلات افراد با نیازهای ویژه نیاز به فرهنگ سازی در کلیه سطوح جامعه خصوصاً برای دختران جوان که مادران آینده این سرزمین هستند، وجود دارد.در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور بحث های عمده ای در مورد فرهنگ سازی جامعه در این خصوص وجود دارد. کشور ما در دهه اخیر از نظر اطلاعات پزشکی برای ازدواج و باردار شدن، زمینه ی خوبی برای آگاهی افراد ایجاد کرده است، به گونه ای که حتی منع بخشی از مواردی که احتمال ایجاد فرزند معلول را بیشتر می کند به صورت یک اجبار قانونی تبدیل شده است.این امر باعث شده است، در این دهه از تولد فرزندان معلول جلوگیری شود اما با این حال در بسیاری از مناطق محروم کشور هنوز شاهد موارد بسیاری از نارسایی های جسمی به دلیل وجود آمار زیاد ازدواج های فامیلی هستیم. متأسفانه این ناآگاهی در زمینه نگهداری و رسیدگی به فرزند نیز ادامه دارد به گونه ای که این فرزندان مشکلات روحی و روانی زیادی نیز در محیط خانواده متحمل می شوند. این مشکلات روانی در میان دختران معلول با شدت بیشتری نمود پیدا می کند.
ضروت فرهنگ سازی و آماده کردن جامعه برای پیشگیری و یا حتی پذیرفتن این مسئله از آنجا بیشتر خود را نشان می دهد که نگاهی هم به هزینه های جانبی یک کودک یا نوجوان معلول بیندازیم. هزینه هایی چون ویزیت های مکرر پزشک، هزینه های توانبخشی، مشاوره، حمل و نقل، تهیه وسایل مورد نیاز جهت تسهیل برخورد با معلولیت و...این موارد در کنار هزینه های روزمره زندگی برای خانواده بسیار دشوار و کمر شکن خواهد بود، خصوصاً اگر امید به بهبودی فرد نیز پایین باشد.
هم اکنون در سطح کرج تنها حدود 11 مدرسه وجود دارد که افراد با نیاز های ویژه را پوشش می دهند.
در این آموزشگاهها خدمات آموزشی و توان بخشی به صورت تخصصی ارائه می گردد اما با توجه به جامعه آماری این مراکز بازهم نیازمند تیم های تخصصی گسترده تر می باشند.
به طور میانگین در هر مدرسه 150 دانش آموز مشغول تحصیل و تحت پوشش سازمان استثنایی شهرستان های استان تهران هستند که می بایست به این آمار افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و سازمانهای خیریه را افزود. همچنین افرادی که به نوعی در خانه محصور شده اند و هیچ گونه دسترسی به امکانات مخصوص به خود را ندارد، بخش عظیمی از آمار را تشکیل می دهند که متاسفانه این افراد محروم ترین این قشر هستند، علت این امر عدم آگاهی افراد و خانواده ها از مشکلات فرد معلول و در نهایت بی توجهی و عدم حمایت لازم از سوی آنها و ارگانهای مربوطه است. در حال حاضر ما در بسیاری از نقاط کشور به خصوص مناطق محروم شاهد حضور این افراد در چارچوب محدود خانه و به دور از اجتماع هستیم که این محدودیت در طولانی مدت مشکلاتی برای خانواده ها و خود این افراد ایجاد می کند.
اطلاع رسانی یکی از بهترین خدماتی است که می توان برای بهبود و کنترل این مشکل ارائه داد. از این رو از تمام مسئولین و متصدیان امر خواهشمندیم تا تلاش خود را برای اطلاع رسانی بیشتر، فرهنگ سازی و هر چه بهتر شدن وضعیت این افراد انجام دهند.
مدیریت شهری با ایجاد مبلمان متناسب با وضعیت خاصی افراد معلول می تواند کمک موثری به این دسته از شهروندان انجام دهد که متاسفانه تابحال در شهر کرج چنین اتفاقی نیفتاده و می بینیم که افراد با شرایط خاص برای تردد در معابر و استفاده از امکانات حمل ونقل با مشکلات جدی روبرو هستند.
البته بهزیستی بودجه ای مختص به افراد معلول دارد که متاسفانه بسیار ناچیز و غیر قابل توجه است البته تلاش های پرسنل خدوم بهزیستی را برای کمک به این افراد نمی توان نادیده گرفت.
شاید کمبود بودجه و موانع موجود در مسیر برنامه ریزی مناسب را بتوان در بسیار تاثیر گذار در وضعیت کنونی معلولین در شهر کرج عنوان کرد و امید است با برنامه ریزی و اختصاص بودجه بیشتر به این قشر از جامعه شاهد ارتقاء کیفی سطح زندگی آنان در شهر کرج باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد