آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

اهداف دبیرخانه ستاد مناسب سازی سازمان بهزیستی استان ایلام

بسم الله الرحمن الرحیم

ما نمی توانیم آرام و معمولی حرکت کنیم ، بلکه باید با تلاش مضاعف ، جدی تر و با  نهایت شتاب اما حساب شده ، منظم  و منضبط به جلو برویم و در عرصه داخلی و همچنین عرصه پیچیده بین المللی از تمام ظرفیت ها برای دست یابی به پیشرفتهای بزرگ استفاده کنیم .                       


 ( از بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت حلول سال 1387)

     

 در کنار پیشرفت تکنولوژی و صنعت ، تصادفات وسایل نقلیه ، بلایای طبیعی ، حوادث کار و جنگ می توانند خسارات جبران ناپذیری برای انسان به بار آورند که یکی از آن خسارتها می تواند ایجاد نقص در انسانها و نهایتا" معلولیت باشد که انسان را از حالت عادی زندگی روزمره ، خارج نمایدکه اگر وسایل و امکانات مورد نیاز نباشد که او را در انجام زندگی یاری کند ممکن است به انزوا کشیده شده و روح او نیز معلول و ناقص گردد .

       معلولیت به عنوان یک واقعیت اجتناب ناپذیر پدیده ای است که علاوه بر جنبه های پزشکی آن باید به رویکرد اجتماعی آن نیز توجه داشت چرا که 10 درصد از جمعیت کشور را توانجویان تشکیل می دهند . بر اساس آمارهای رسمی جهانی از هر 10 کودک یک نفر توانجو بدنیا می آید و یا بر اثر حادثه یا بیماری دچار معلولیت می گردد و این در حالی است که توانجویان دارای معلولیت بارز 3 درصد از جمعیت هر کشور را به خود اختصاص می دهند و شاید دلیل اصلی عدم توجه مسئولین و برنامه ریزان به مشکلات این عزیزان ، عدم حضور معلولین با معلولیت بارز در سطح اجتماع و انظار عموم باشد .

       حضور این قشر از جمعیت کشور در صحنه اجتماع مستلزم ایجاد زمینه ها و عرضه خدماتی است که شرایط را برای فرد فراهم می سازد تا بدون کمک دیگران توانایی بهره مندی از اماکن فرهنگی ، مذهبی، تجاری و خدماتی عمومی را داشته باشند .

      سازمان ملل متحد سال 1981 را سال معلولین اعلام کرد و در این سال تمام کشورهای جهان همبستگی خود را در حمایت از معلولین و تطابق مجدد آنان با دنیای کار و زندگی اعلام داشتند . گروهی از کشورها که از پیشرفت های علمی و بهداشتی و اعتلای سطح زندگی در حد بالایی قرار داشتند توانسته اند اقدامات خود را   در این راه بیش از پیش توسعه داده و تقویت کنند .

      اما گروهی که به علل مشکلات علمی و صنعتی و مادی  در حد پائین تری قرار داشتند نتوانستند حمایتی را که شایسته انسانیت و نوع دوستی است در حق همنوعان معلول خود به جا بیاورند ، در حالی که این گروه از جوامع بشری بیشتر از دیگران نیاز به اقدام داشتند چرا که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی قریب 80 درصد کل معلولین جهان در این کشورها زندگی می کنند و مخارجی که در این کشورهای فقیر برای آنان صرف میشود 20 درصد مخارج جهانی آن است یعنی 80 درصد مخارج جهانی صرف 20 درصد معلولین در کشورهای پیشرفته می گردد .

      در کشورهای دنیا از دهه هفتاد میلادی به بعد مناسب سازی اماکن عمومی و انطباق آن با نیازهای افراد دارای معلولیت خصوصا" جسمی و حرکتی در دستور کار قرار گرفت و تجارب کسب شده در این زمینه سبب  گردیده است تا پرداختن به این مسئله به گونه ای بین المللی مطرح و در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد . ایران نیز در سالهای 62 و 63 اولین سمینار مناسب سازی محیط شهری را بر گزار و مقدمات کار پی ریزی گردید ، ولی متأسفانه بدلیل عدم توجه و آگاهی لازم تا کنون نسبت به این مسئله بصورت جدی و صد در صد توجه نشده است .

       بنا بر این مهمترین قدم در این زمینه می بایست در جهت اطلاع رسانی و آگاهی جامعه نسبت به سه درصد معلول شدید و خانه نشین و این مهم که هر کدام از ما می توانیم (( بر اثرحوادث موجود در جامعه از یک معلول بالفعل به یک معلول بالقوه تبدیل شویم )) معطوف داشت .

       ایجاد جامعه ای برای همه از طریق فرآیند مناسب سازی و توسعه محیطهای بی مانع امکان پذیر است :

  • افراد دارای معلولیت ، توانائیها و استعداد های گسترده متنوعی دارند که در صورت داشتن محیطی مناسب و بی مانع میتواند در جامعه شکوفا گردیده و گامهای مهمی را در راستای راهکارهای اجتماعی و اقتصادی بردارند .
  • منابع موجود می بایست به طریقی مورد بهره برداری قرار گیرند تا همه افراد از تساوی و مشارکت کامل برخوردار شوند .
  • همه افراد در مقابل قانون مساوی هستند و بدون هیچ تبعیضی ، شایسته حمایت قانونی مساوی می باشند .
  • دولتها در ایجاد مبانی قانونی برای نیل به اهداف مشارکت کامل و تساوی افراد دارای معلولیت مسئولند .
  • دولت می بایست اهمیت قابلیت دسترسی در فرآیند تساوی فرصتها در محیطهای اجتماعی را مورد شناسایی قرار دهند .
  • وقتی محیط زندگی به شما اجازه دسترسی به اماکن موردنیاز را نمی دهند داشتن مهارت کامل در راندن صندلی چرخ دار چه ارزشی دارد ؟ 

معیارهای مناسب سازی در ساختمانهای دولتی و عمومی :

سطح شیب دار : حداکثر شیب رمپ 8% با عرض 120 سانتیمتر

آسانسور : حداقل ابعاد فضای آسانسور 110 در 140 سانتیمتر با پیش بینی دگمه های برجسته و عدم وجود اختلاف سطح بین کف راهرو با کف آسانسور

ورودیها: حداقل عرض 160 سانتیمتری در ورودیها با آستانه حداکثر 2 سانتیمتر ترجیحا" وجود بازشو های خودکار

سرویسهای بهداشتی : حداقل اندازه فضای سرویسهای بهداشتی 170 در 150 سانتیمتر با نسب کاسه توالت فرنگی ، دستگیره های کمکی در طرفین ، نسب شیرهای آب اهرمی

- تعبیه حداقل 2 جایگاه جهت حضور معلولین در سالن اجتماعات و جلسات

- پیش بینی حداکثر ارتفاع 105 سانتیمتر در پیشخوان بانکها و ....

- پیش بینی ارتفاع حداکثر 85 سانتیمتری جهت آب خوری در پارکها و اماکن عمومی

- وجود تلفن عمومی مناسب جهت معلولین ویلچری

- همکف بودن سطح ورودی ارتفاع سکوی ایستگاه اتوبوس با کف اتوبوس

- و سایر موارد

  برنامه های مورد نظر

1-  اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به مشکلات معلولین از طریق رسانه های جمعی نظیر رادیو تلویزیون ، مطبوعات و رسانه های مجازی

2-    انجام مناسب سازی در اماکن و ادارات سازمان بهزیستی استان بعنوان الگو

3-    فعال نمودن کارگروه مناسب سازی استان

4-    تعامل و همکاری هر چه بیشتر با سازمانها و ارگانها ی نظارت بر ساخت و ساز و فعالیتهای عمرانی

5-  توجه به نیازها و خواسته های تشکل های معلولین

دبیرخانه ستاد مناسب سازی سازمان بهزیستی استان ایلام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد