آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

هشدار سازمان ملل درباره شیوع سومصرف مواد محرک آمفتامینی

عمومی- همشهری آنلاین:
سازمان ملل در مورد روند رو به افزایش سوءمصرف داروهای صناعی مانند آمفتامین، مت‌آمفتامین (مت) و اکستازی در کشورهای درحال توسعه به خصوص در آسیای شرقی و خاورمیانه و به طور خاص در کشورهای حوزه خلیج فارس هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اداره مواد مخدر و جرائم سازمان ملل (UNODC) در گزارشی جدید که سه‌شنبه 9 سپتامبر (19 شهریور) منتشر شد، اعلام کرد که درحالیکه تقاضا برای چنین داروهایی در آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه ثابت مانده یا کاهش یافته است،این مواد در چند سال گذشته به بازارهای جدید نقل مکان کرده‌ است."

این گزارش می‌گوید: "آسیای شرقی با جمعیت عظیم و رفاه در حال افزایشش، به محرک تقاضا برای این مواد بدل شده است."

 UNODC در "ارزیابی جهانی 2008" درباره آمفتامین، مت‌آمفتامین (مت) و اکستازی دریافت که در مقیاسی سالانه، استفاده از این داروها از مجموع کوکائین و هروئین فراتر رفته است.

 براساس این گزارش این بازار جهانی، چه به صورت خرده‌فروشی و چه عمده‌فروشی، برای مواد محرک‌ شبه‌آمفتامینی یا  ATS به 65 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

 آنتونیو ماریا کوستا، مدیرعامل UNODC در بانکوک پایتخت تایلند، محل انتشار این گزارش، هشدار داد که این داروهای روانگردان صناعی "به غلط بی‌ضرر پنداشته می‌شوند. این امر باعث غفلت خوش‌بینانه نسبت به آنها در رویکردها، تعیین خط مشی‌ها و اعمال قانون می‌شود که به کند شدن اقدامات برای مقابله با آنها می‌‌انجامد. چنین وضعیتی خطرناک است."

تولید مواد محرک شبه‌‌آمفتامینی یا ATS در سراسر جهان در حد 500  تن در سال تثبیت شده است، اما در حالیکه امروزه در آمریکا و اروپا آزمایشگاه‌های تولید‌کننده این مواد کمتر کشف می‌شوند،  میزان تولید در کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، ترکیه رو به افزایش است.

 UNODC یادآور شده است که بر خلاف موادی مانند هروئین و کوکائین، تولید داروهای صناعی غیرمجاز را مشکل بتوان ردیابی کرد، زیرا اجزای سازنده آنها را به راحتی برای مقاصد صنعتی مجاز در دسترس هستند. به علاوه تهیه‌کنندگان به سرعت خود را با آخرین‌ گرایش‌ها سازگار می‌کنند و نیازهای بازارهای محلی برآورده می‌کنند.

کوستا گفت یک مشکل دیگر در مبارزه با این مواد این است که کشورهایی به آن مبتلا شده‌اند که کمترین آمادگی برای مواجهه با آن را از لحاظ جمع‌آوری اطلاعات، چارچوب‌های نظارت‌‌کننده، اعمال قانون، پزشکی قانونی و مراقبت‌های بهداشتی دارند.

به گفته او به همین علت، UNODC برنامه جدیدی را به نام SMART برای کمک به دولت‌ها برای بهبودبخشیدن به گردآوری، تجزیه و تحلیل و سهیم ‌شدن اطلاعات در مورد مواد محرک شبه‌آمفتامینی، مصرف و راه‌های قاچاق آنها، آغاز  کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد