آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

چرخ‌های معلولان از حرکت باز‌ایستاد

رفاه‌و خدمات- مینا شهنی:
حل مشکل رفت‌وآمد معلولان تنها وظیفه وزارت رفاه و بهزیستی نیست.

علی محمدی، مشاور معلولان وزارت رفاه، درباره سیاستگذاری‌های کلان این وزارتخانه درباره حل مشکل رفت‌وآمد معلولان گفت: برای حمل‌ونقل معلولان تنها وزارت رفاه یا سازمان بهزیستی موظف به ایجاد شرایط مناسب نیستند بلکه بسیاری از دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند.

او معتقد است که دیگر سازمان‌ها باید نقش‌شان را دراین زمینه پذیرفته و از انجام وظایف‌شان سرباز نزنند.علی محمدی  اظهار داشت  قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تکلیف دستگاه‌ها را به روشنی اعلام کرده‌است. معلولان همانند دیگر شهروندان حق دارند که از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

یکی از مهم‌ترین این حقوق رفت وآمد در شهرها ست. با توجه به اینکه این گروه از شهروندان مشکلات خاص خود را دارند، سازمان‌های مرتبط موظف به حل این مشکلات هستند.مناسب‌سازی شهرها و مکان‌های عمومی فرهنگی تفریحی از جمله وظایفی است که بر عهده دستگاه‌های دولتی است.

جدای از این، معلولان جسمی حرکتی از خودروهای مناسب‌سازی شده‌ای برای رفت‌وآمد درون شهری استفاده می‌‌‌کنند که معمولا از نوع سرویس‌دهی شرکت‌های سرویس‌دهنده ناراضی‌اند.  یکی از  معلولان مراکز آموزشی تهران در تماس با روزنامه می‌‌گوید: مدتی است که رفت‌وآمدش به مرکز با مشکل جدیدی روبه‌روست.

او تا پیش از این با خودروهای یکی از شرکت‌های طرف قرارداد بهزیستی رفت‌وآمد می‌‌کرده، اما مدتی است که شرکت سرویس‌دهنده از ارائه خدمات خودداری می‌کند و معلولان این مرکز آموزشی با مشکلات جدیدی روبه‌رو شده‌اند.

مسئولان شرکت نیز در توضیح قطع سرویس‌دهی به معلولان گفته‌اند که سازمان بهزیستی قرارداد همکاری‌اش را با شرکت تمدید نکرده‌است بنابراین ادامه سرویس‌دهی امکان‌پذیر نیست.

رضا غلامی، سرپرست دفتر امور توانبخشی معلولان جسمی حرکتی سازمان بهزیستی، در پاسخ به چگونگی کنترل کیفیت این شرکت‌ها گفت: معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی برای سرویس‌دهی به معلولان با این شرکت‌‌ها قرارداد می‌بندد و نسبت به کنترل کیفیت خدمات ارائه شده به معلولان دقت می‌کند.

او توضیح می‌دهد که اگر معلولان از کیفیت خدمات ارائه شده راضی نیستند، باید نارضایتی‌شان را به معاونت توانبخشی اعلام کنند تا نسبت به ادامه یا قطع همکاری با شرکت موردنظر تصمیم منطقی گرفته شود.

به گفته غلامی، سازمان بهزیستی کشور از سال 1373 رسیدگی به رفت‌وآمد معلولان را در دستور کار قرار داد و در سال 75 شرکت بهزیست کار با 7 خودرو فعالیتش را در این زمینه آغاز کرد.

به‌دنبال آن، یک ردیف بودجه جداگانه برای این کار در نظر گرفته شد و فعالیت شرکت بهزیست‌کار با افزایش 70 خودروی ون در سال 85 ادامه پیدا کردکه در این مدت شرکت بهزیست کار فعالیتش را علاوه بر تهران در 4 استان دیگر کشور نیز گسترش داد.

در سال 86 بودجه رفت‌وآمد معلولان نسبت به سال پیش رشد 3 برابری داشت و در سال 87 نیز به این بودجه 30 درصد افزوده شد.

سازمان بهزیستی به‌دنبال افزایش بودجه، بخشی از آن را به استان‌های کشور اختصاص داد و مدیریت استانی نسبت به چگونگی هزینه کرد آن برای رفت‌وآمد معلولان استان تصمیم می‌‌گیرد.

به گفته غلامی، سازمان بهزیستی استان تهران هم‌اکنون با 3 شرکت آسایش با 12 دستگاه خودرو، سمن‌کار با 21 دستگاه خودرو و بنیاد مهر ایرانیان با 7 خودرو برای سرویس‌دهی به معلولان قرارداد بسته‌اند.

اما اعتراض معلولان نسبت به قطع سرویس‌دهی یکی از شرکت‌های اشاره شده به‌دلیل نبستن قرارداد از سوی سازمان بهزیستی نشانه‌ای از نابسامانی فعالیت‌های انجام شده در این زمینه است.

تاریخ درج: 3 شهریور 1387 ساعت 18:43تاریخ تایید: 3 شهریور 1387 ساعت 20:07تاریخ به روز رسانی: 3 شهریور 1387 ساعت 20:06
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد