آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

شایع‌ترین اختلال روانی درکودکان

 

شایع‌ترین اختلال روانی درکودکان [ December 22, 2007 ]

یک روانپزشک کودکان در رابطه با شایع‌ترین اختلالات روانی در کودکان گفت: مطالعات نشان می‌دهد؛ چهار تا شش درصد کودکان دانش‌آموز مقطع ابتدایی شهر تهران مبتلا به بیماری بیش فعالی هستند. کتایون خوشابی، روانپزشک کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اختلال بیش فعالی و کمبود تمرکز از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است.

وی در این باره ادامه داد: با توجه به شدت علائم مربوط به اختلال بیش فعالی، تقریبا بیش از 50 درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز روانپزشکی کودک و نوجوان را مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تشکیل می‌دهد.

دکتر خوشابی با اشاره به شایع‌ترین نوع اختلال بیش فعالی گفت: شایع‌ترین نوع این اختلال در کودکانی است که دچار پرتحرکی، عملکرد تکانشی و اختلال توجه و تمرکز هستند که حدود 50 تا 55 درصد مبتلایان به بیش فعالی را شامل می‌شوند. همچنین در 30 درصد این اختلالات کودک تنها دارای علائم بیش فعالی و اعمال تکانشی است در حالی که 10 تا 15 درصد مبتلایان فقط کمبود توجه و تمرکز دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی درباره علائم شایع این اختلال گفت: کودکان مبتلا به بیش فعالی غالبا در حال تحرک، دویدن و پریدن هستند. معمولا کلاس درس را بدون اجازه ترک می‌کنند. بازی‌ها و فعالیت‌های این کودکان معمولا پر سر و صدا است و زیاد صحبت می‌کنند. آنها از توجه به جزییات ناتوان هستند و هنگام صحبت مستقیم با آنها، به نظر می‌رسد که گوش نمی‌کنند.

وی ادامه داد: کودکان دارای اختلال بیش فعالی اغلب قادر به پیگیری دستورات و اتمام کارها نیستند و معمولا از فعالیت‌هایی که نیاز به کوشش ذهنی دارد اجتناب می‌کنند. آن‌ها معمولا بی‌صبر و فراموش‌کار هستند و عواقب رفتار خود را پیش‌بینی نمی‌کنند.

دکتر خوشابی، احتمال ایجاد این بیماری را در پسران بیش از دختران دانست و گفت: اختلال بیش فعالی در پسران حدود 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران است و معمولا سن شروع علائم از سه سالگی به بعد است، همچنین احتمال بروز این بیماری در پسران اول خانواده بیشتر است.

روانپزشک کودکان افزود: این کودکان معمولا به علت شلوغی و بر هم زدن نظم کلاس اغلب توسط اولیا مدارس و خانواده سرزنش و تحقیر می‌شوند و چون معمولا کارها و فعالیت‌هایشان را نیمه تمام رها می‌کنند؛ بیشتر در معرض مقایسه با خواهران و برادران خود از طرف والدین قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به علائم و عوارض ناشی از این اختلال مانند انواع بد رفتاری و بی‌توجهی به کودک که در نهایت منجر به کاهش حس احترام به خود و اعتماد به نفس در این کودکان می‌شود؛ ضروری است که این کودکان تحت درمان قرار بگیرند.

این روانپزشک کودک به موثرترین روش درمان مبتلا به اختلال بیش فعالی اشاره کرد و گفت: در درمان این کودکان از داروهای خاصی استفاده می‌شود که حدود 75 درصد کودکان تحت درمان، نسبت به این داروها پاسخ مثبت می‌دهند. همچنین رفتار درمانی برای خود این کودکان و استفاده از روش‌های فرزند پروری موثر برای والدین آن‌ها توصیه می‌شود.

دکتر خوشابی درباره علت ایجاد این اختلال گفت: علت اصلی این اختلال شناخته شده نیست، اما عوامل متعدد ژنتیکی، رشدی، عوامل عصبی – شیمیایی، عوامل عصبی – فیزیولوژیکی و عوامل اجتماعی – روانشناختی در ایجاد این اختلال موثر هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد