آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آرمان تحقق شهر بدون مانع

این وبلاگ تلاشی است برای برابر سازی فرصتها به منظور استفاده معلولین وجانبازان از امکانات جامعه

آئین نامه های اجرایی « قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

»

بسمه تعالی

وزارت مسکن و شهرسازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت رفاه و تامین اجتماعی 

هیئت وزیران در جلسه مورخ 4/3/1384 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 4778/100 مورخ 25/9/1383 وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی و مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد تبصره ( 4) ماده (2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 1383- آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود .  

آیین نامه اجرایی ماده ( 2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان 

ماده 1- عبارات زیر در آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند

 الف مناسب سازی : اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی ، معابر ، محیط شهری و بین شهری و ساختمانهای عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند .

 ب- دستگاههای مشمول این آیین نامه ، کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی .

پ - ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان : ضوابط مصوب مورخ 6/10/1378 شورای عالی شهرسازی و معماری و اصلاحات بعدی آن برای افراد معلول و ناتوان .

 ت- اماکن عمومی : کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و شرکتهای دولتی ، اماکن ورزشی ، پایانه ها فرودگاهها ، دانشگاهها ، قطارهای شهری و برون شهری ، مراکز تجاری ، بانکها و خود پردازها ، بوستان ها معابر عمومی و نظایر آنها .

ماده 2- شهرداریهای سراسر کشور موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای ساختمانها و اماکن عمومی و معابری که ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان را رعایت نکرده باشند ،خودداری نمایند .

تبصره ـ کلیه دستگاهها موظفند هنگام تنظیم بودجه سالانه خود اعتبارات مورد نیاز مناسب سازی را پیش بینی و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دیگر مراجع ذیربط پیشنهاد نمایند .

 ماده 3- دستگاهها موظفند در طی یک برنامه سه ساله از زمان تصویب به ابلاغ این آیین نامه هر سال حداقل سی درصد (30% ) از ساختمانهای عمومی وابسته را برای استفاده معلولان ، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان مناسب سازی نمایند .

ماده 4- شهرداری های سراسر کشور موظفند جهت مناسب سازی اماکن عمومی اقدامات زیر را انجام دهند :

الف ـ مناسب سازی معابر عمومی با الویت معابر اصلی و نزدیک به تقاطع ها و همچنین پارک ها

 ب ـ تجهیز و نصب چراغها ، علایم راهنمایی مناسب در معابر عمومی و بر جسته سازی سطوح پیاده روی های نزدیک به تقاطع ها و همچنین پارکها

پ- رفع موانع و تطبیق مقررات صدور پروانه با ضوابط و مقررات شهرسازی ، معماری برای معلولان

 تبصره اعتبار لازم برای اجرای این ماده و سایر مواردی که بر عهده شهرداریها گذاشته شده است از محل اعتبار مربوط تأمین می گردد .

ماده 5- کلیه شرکتها و سازمانهای حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری موضوع این آیین نامه موظفند طی یک برنامه پنج ساله نسبت به مناسب سازی اماکن عمومی خود ( ایستگاهها ، بنادر و فرودگاهها ) و وسایل حمل ونقل عمومی مربوط بر اساس ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان اقدام نمایند .

ماده 6- شرکتهای خود رو ساز داخلی موظفند استانداردهای لازم جهت ساخت وسایل نقلیه عمومی به منظور استفاده معلولان و جانبازان را رعایت و نسبت به ساخت خودروهای شخصی متناسب با وضعیت معلولان و بنا به سفارش آنان یا دستگاههای ذیربط اقدام نمایند .

ماده 7- سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران موظفند با هماهنگی سازمان بهزیستی کشور نسبت به تولید و پخش برنامه های آموزشی دررسانه های عمومی (ملی و استانی ) برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت اقدام نمایند .

ماده 8- سازمان بهزیستی کشور موظف است به منظور پی گیری و ایجاد هماهنگیهای لازم برای مناسب سازی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی را با ترکیب زیر تشکیل دهد :

  1. وزیر رفاه و تامین اجتماعی یا معاون ذیربط او (رئیس ) .
  2. نماینده ثابت وزارت کشور .
  3. نماینده ثابت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
  4. نماینده ثابت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
  5. نماینده ثابت وزارت راه وترابری .
  6. نماینده ثایت وزارت صنایع و معادن .
  7. نماینده ثابت وزارت علوم تحقیقات و فناوری .
  8. نماینده ثابت سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور .
  9. نماینده ثابت بنیاد شهید ، امور ایثارگران
  10. نماینده تشکلهای غیر دولتی ایثارگران
  11. نماینده ثابت شورای هماهنگی تشکلهای غیر دولتی معلولان .

تبصره ستاد می تواند در صورت ضرورت نسبت به دعوت از سایر سازمانها ی دولتی ، غیر دولتی و اشخاص صاحب نظر حسب مورد اقدام نماید .

ماده 9- نظارت بر اجرای این آیین نامه در سراسر کشور با سازمان بهزیستی کشور بوده و سازمان یاد شده موظف است گزارش نظارتی خود را به هیئت وزیران منعکس نماید .

محمد رضا عارف

معاون اول رئیس جمهور

رونوشت : به دفتر مقام معظم رهبری ، دفتر رئیس جمهور ، دفترریاست قوه قضاییه ، دفتر معاون اول رئیس جمهور ، دفتر معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور ، دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دیوان محاسبات کشور ، دیوان عدالت اداری ،‌ اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی ، سازمان بازرسی کل کشور ، اداره کل حقوقی ، اداره کل قوانین و مقررات کشور ، کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها و مؤسسات دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و دفتر هیئت دولت ابلاغ می شود .   


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد